Regulile sunt DIFERITE când e vorba de obținerea permisului de conducere

Schimbarile propuse de Guvern pentru obtinerea permisului de conducere au starnit controverse, mai ales partea legata de faptul ca ar putea deveni soferi doar cei care au terminat macar clasa a zecea. O privire in mai multe tari ale lumii arata ca regulile legate de modul in care se poate obtine permisul sunt de o uimitoare diversitate. In unele locuri nu se da niciun examen, in altele se dau chiar si patru probe de teren, inclusiv una de noapte, iar in multe tari tinerii au permis pe o perioada provizorie si apoi il pot obtine pe cel standard.

In lume exista peste un miliard de soferi, dar modul in care acestia au obtinut permisul a diferit enorm de la tara la tara. Tendinta ultimilor ani a fost ca testele de obtinere a permisului sa se inaspreasca, mai ales in tarile mai sarace unde examenele erau foarte simple. In Mexic si acum exisa locuri in care nu se da practic examen, ci doar se plateste o taxa, iar in tari precum India si Egipt abia in ultimii ani s-au introdus si teste practice mai complexe, totul fiind pana acum o formalitate.

Honduras este una dintre tarile in care obtinerea permisului este o formalitate, in timp ce Nigeria, o tara uriasa, a introdus abia de curand probele practice.

In China sunt provincii in care nici o zecime dintre candidati nu trec testul teoretic introdus acum cativa ani. Contine 100 de intrebari la care trebuie dat raspunsul in 45 de minute, iar pentru a trece trebuie sa raspunzi corect la 90% dintre intrebari. Autoritatile nu ofera mostre de test pentru a nu-i incuraja pe candidati sa memoreze totul mecanic. In aceste conditii nu este de mirare ca in zone precum Shenzen doar 4% dintre candidati trec testul.

In China vanzarile anuale de masini noi au crescut enorm in ultimii zece ani, de la 3,9 milioane la peste 21 milioane. In aceste conditii era nevoie ca si examenul auto sa fie mai complicat pentru a mai filtra candidatii.

In Brazilia candidatii trebuie sa treaca si teste psihologice si sunt invatati si diverse tehnici defensive de condus si ce sa faca in cazul in care cineva incearca sa ii jefuiasca in trafic (lucru care se intampla des in Brazilia).

Finlanda este una dintre tarile in care este cel mai complicat sa obtii permisul. Exista inclusiv teste practice de condus noaptea, iar pretul intregului procedeu poate ajunge spre 2.000 de euro. Cand iti iei permisul il primesti pe o perioada provizorie de doi ani si, daca nu ai incidente sau amenzi, perioada provizorie nu se prelungeste si obtii permisul standard. Multe tari au aceste permise provizorii de test si, in Australia spre exemplu, cei care sunt in perioade de „proba” nu au voie sa depaseasca 80 km/h. In Noua Zeelanda proaspetii soferi pot conduce doar intre orele 05:00 si 22:00.

Singapore si Japonia sunt doua tari in care permisul se obtine greu fiindca poti „pica” testul din cauza celor mai banale greseli.

Probabil cea mai cunoscuta restrictie legata de permisul de conducere este cea din Arabia Saudita unde femeile nu au voie sa sofeze. Pentru barbati, obtinerea permsiului este un procedeu plin de birocratie.

In SUA legile difera mult de la stat la stat. In unele chiar si adolescenti de 14 ani pot obtine un permis provizoriu, in timp ce in altele acest lucru se intampla abia la 17 ani. Dupa obtinerea permisului provizoriu soferii pot conduce, insa cu anumite restrictii legate de numarul de pasageri din masina sau chiar de orele la care pot iesi cu masina (interzis noaptea, pentru siguranta).

Rusia a starnit in 2015 uriase controverse cand a pus diverse minoritati sexuale pe lista celor care nu pot sa obtina permisul. Transgenderii, fetisistii si travestitii nu pot deveni soferi.

S-a facut si un top al permiselor influente. Cele mai puternice permise de conducere sunt ale francezilor si britanicilor, in sensul ca le pot folosi in strainatate cu foarte putine restrictii. La polul opus, permisele rusesti au cea mai redusa influenta.