Motoarele diesel îşi pierd din putere iarna din cauza motorinei de proastă calitate

Temperaturile scăzute din sezonul rece dau mari bătăi de cap proprietarilor de automobile alimentate cu motorină. Cea mai întâlnită problemă este motorina ieftină şi proastă, care poate produce probleme extrem de grave la motor.

Când temperaturile scad, proprietarii maşinilor diesel se pot confruntă cu pierderea puterii motorului. De cele mai multe ori, cauza acestei probleme este atribuită filtrelor umede care îngheaţă, dar adevărul este că problema ţine chiar de combustibilul din rezervor.

”Toţi combustibilii diesel conţin parafină, substanţă care la temperaturi variind între -7 şi -28 de grade Celsius se cristalizează pe filtrele de combustibil şi blochează alimentarea motorului cu carburant”, explică Marcel Boghian, inginer auto.

Bateria este mult mai solicitată iarna, pornirea motorului necesitând un curent de două, trei ori mai mare decât vara. Pentru motoarele diesel, trebuie să ţineţi cont de avertizorul de “bujii incandescente” din bord.

Nu încercaţi pornirea motorului înainte de stingerea acestui indicator. Dacă este foarte frig, după stingerea indicatorului luaţi contactul şi puneţi-l din nou. După stingerea a doua oară a indicatorului “bujii incandescente”, acţionaţi demarorul.

Este important să nu porniţi simultan instalaţia audio, degivrarea, aeroterma climatizării pe viteză maximă, luminile şi stergătoarele pentru că puteţi avea surpriza de a rămâne fără baterie. Pe frig intens, dacă temperatura a scăzut sub -8°C, este bine să aprindeţi farurile pentru câteva minute pentru a “încălzi” bateria, înainte de a acţiona demarorul. Nu ţineţi consumatorii activaţi, cu motorul oprit, decât dacă este strict necesar.

Atenţie la bujii şi cutia de distribuţie

Dacă aveţi motor diesel, verificaţi starea bujiilor incandescente. Dacă observaţi că la frig motorul nu porneşte egal, ci merge în trepte, înseamnă că una sau două bujii incandescente sunt întrerupte. Dacă este aşa, schimbaţi tot setul, veţi fi scutit de neplăceri.

”Constructorul recomandă schimbarea curelei la intervale specificate.

Dacă nu ştiţi care sunt acestea, valoarea de 60.000 de kilometri este universal acceptată de producătorii de curele de distribuţie”, punctează inginerul Marcel Boghian.

Costurile acestei schimbări sunt mult mai mici decât costurile pieselor ce trebuie schimbate în cazul ruperii curelei, ceea ce antrenează distrugerea unei bune părţi din motor (în special la motoarele diesel).

Verificaţi antigelul

Întreţinerea normală a maşinii în service include şi verificarea antigelului. Totuşi, e bine să verificaţi nivelul lichidului de răcire din vasul de expansiune în fiecare zi.

Dacă, într-o situaţie de urgentă aţi fost nevoit să completaţi cu apă, e cazul să verificaţi densitatea antigelului din motorul maşinii dumneavoastră. Acest lucru se face cu motorul rece. Nu turnaţi niciodată antigel sau apă rece în circuitul de răcire al motorului fierbinte.

Verificaţi periodic temperatura motorului. Dacă observaţi că temperatura este scăzută şi, cu cât mergeţi mai repede, temperatura scade, înseamnă că termostatul este defect şi trebuie să mergeţi la un service pentru înlocuirea lui.

Instalaţia de climatizare

Filtrul de polen trebuie să nu fie colmatat (înfundat), deoarece acest lucru duce la reducerea circulaţiei aerului, deci geamurile se vor dezaburi mai greu, iar aerul din interior se va încălzi foarte încet.

Dacă maşina e prevăzută cu rezistenţe de încălzire a parbrizului, verificaţi funcţionarea lor. Folosiţi-le numai când parbrizul este îngheţat şi numai cu motorul mergând. Nu lăsaţi instalaţia de ventilare sau climatizare să funcţioneze cu motorul oprit. Nu lăsaţi degivrarea lunetei pornită mai mult decât este necesar. Consumul electric al acestor rezistenţe este mare şi descarcă bateria.

Cum folosim frâna de mână

Este bine să nu folosiţi frână de mână când sunt temperaturi scăzute. Puteţi avea surpriza neplăcută a îngheţării cablului şi a imposibilităţii eliberării frânei de mână a doua zi dimineaţă, când vreţi să plecaţi de pe loc.

De obicei, este suficient să lăsaţi maşina în treapta întâi sau în a doua. Deoarece treapta de mers înapoi are o demultiplicare mare, se poate angaja această treaptă când maşina e lăsată în rampă sau la vale. În general, dacă maşina stă mult imobilizată în frig, e bine să lăsaţi cutia la ”punctul mort”, pentru ca angrenajele să nu se gripeze din cauza gerului.

”Când maşina este parcată în pantă, puteţi să vă folosiţi şi de bordură, bracând roţile, astfel încât tendinţa de a pleca la vale este împiedicată de roţile bracate, care se sprijină în bordură. Dacă parcaţi la vale, pe partea dreaptă a drumului, cu faţă spre coborâre, puteţi roti volanul spre dreapta, iar dacă parcaţi în pantă, cu faţa spre urcare, puteţi roţi volanul spre stânga. Totuşi, folosirea roţilor bracate e indicată doar dacă maşina va sta puţin timp imobilizată”, detaliază inginerul Marcel Boghian.

Ce anvelope folosim iarna

În cazul în care autoturismul dumneavoastră este dotat cu anvelope “all season”, puteţi să le folosiţi şi iarna, dacă nu sunt prea uzate. Limita legală este de 1,5 mm (dacă măsurati cu un şubler adâncimea profilului, în partea cea mai uzată, nu trebuie să fie mai mică de atât).

Puteţi schimba anvelopele de vară cu cele de iarnă, pe aceleaşi jante, însă cel mai bine este să aveţi roţi de iarnă cu jantele lor (în general, după două-trei schimbări între cauciucurile de vară şi cele de iarnă apare riscul deteriorării flancurilor pneurilor, deci creşte riscul de pană sau de dezumflare).

Dacă este necesar să vă echipaţi maşina cu lanţuri, este bine să ştiţi că folosirea lor pe drum uscat duce la uzuri mari ale anvelopelor (ba chiar la distrugerea rapidă a acestora), precum şi la uzura accentuată a componentelor suspensiei şi direcţiei. Prin urmare, lanţurile pot fi folosite doar când e zăpadă mare sau gheaţă.

Cum protejaţi ştergătoarele de parbriz

Ştergătoarele de parbriz sunt primele victime ale iernii. Când acţionaţi maneta de pornire a ştergătoarelor, motorul electric al mecanismului este activat şi stă sub tensiune până când ştergătoarele realizează mişcarea lor obişnuită.

Dacă această mişcare nu are loc din cauza blocării ştergătoarelor pe parbrizul sau luneta îngheţate, motorul va sta alimentat în permanenţă, neputând însă să se învârtă. Acest lucru va duce la distrugerea motorului electric. Şi mai neplăcut este că nu veţi fi avertizaţi despre ceea ce se întâmplă.

De aceea, înainte de a intra în maşină, verificaţi dacă ştergătoarele sunt îngheţate sau sunt libere să se mişte pe parbriz. Asiguraţi-vă că lamelele sunt dezlipite de geam şi că, în mişcarea lor de rotaţie pe parbriz, nu întâlnesc zone tăioase de gheaţă. O soluţie simplă este de a înveli ştergătoarele în pungi când lăsati maşina parcată peste noapte.

Cum protejăm încuietorile, mânerele şi geamurile electrice

Toate acestea devin o problemă pe frig, mai ales dacă la asta se adaugă şi umezeala. Dacă folosiţi cheia pentru a descuia maşina, pulverizaţi spray sau turnaţi soluţie specială împotriva îngheţului pe broaştele de la uşi. Operaţiunea trebuie efectuată seara, când aţi ajuns acasă şi maşina este caldă.

Dacă observaţi că nu puteţi învârti cheia în broască, nu forţaţi. Încercaţi să încălziţi cheia în mână sau apropiind-o de o brichetă aprinsă şi încercaţi din nou deschiderea. Totuşi, cea mai eficientă metodă este folosirea unui spray anti-îngheţ. Dacă aveţi sistem de închidere centralizată cu telecomandă, verificaţi funcţionarea sistemului asupra tuturor uşilor şi capotei de la maşină. Este bine să pulverizaţi spray siliconic asupra chederelor, cu uşile deschise, astfel evitaţi îngheţarea şi lipirea uşilor de chedere, la frig. Este bine să ţineţi cont că toate mecanismele închiderii centralizate funcţionează mai greu la frig.

”Urmăriţi prezenţa gheţii pe geamurile laterale, mai ales dacă geamurile au acţionare electrică. Dacă observaţi că geamul este blocat de gheaţă, nu acţionaţi comanda de deschidere sau dacă aţi acţionat-o şi observaţi că geamul nu se poate deschide, nu insistaţi pentru că motoraşul se poate arde. Aşteptaţi încălzirea geamului după ce climatizarea a ajuns la o temperatură de lucru, graţie încălzirii motorului”, explică inginerul Marcel Boghian.

Este bine să ajutaţi dezgheţarea geamurilor folosind o racletă de plastic. Nu folosiţi alte obiecte pentru că veţi zgâria geamul, vopseaua uşii şi chederele. Iarna este chiar recomandabilă dezaburirea parbrizului folosind climatizarea. Pe de o parte, parbrizul va fi dezaburit mai rapid, iar compresorului instalaţiei de aer condiţionat îi face bine pornirea din când în când, chiar în timpul iernii.

Spălarea maşinii şi verificările de rutină

Vizitele la spălătorie în sezonul rece trebuie limitate pe cât posibil, mai ales dacă maşina va fi lăsată ulterior în frig. După spălare, maşina trebuie uscată la curent de aer cald pentru că apa din încuietori poate să îngheţe, iar uşile se pot lipi de chedere.

Totuşi, din cauza mizeriei care se adună, în special în partea inferioară şi pe sub maşină, spălatul maşinii iarna nu trebuie evitat. Este însă de preferat să mergeţi la spălătorie imediat după ce temperatura exterioară a crescut puţin.

Sursa:adevarul.ro