Ce probleme au avioanele Boeing 737 MAX 8, modelul cu care TAROM şi Blue Air vor să se doteze

Pentru a doua oară în câteva luni, un avion Boeing 737 MAX 8 s-a prăbuşit la câteva minute după decolare. Duminică, după ce s-a izbit de pământ lângă Addis Abeba, capitala Etiopiei, avionul companiei Ethiopian Airlines a lăsat o groapă adâncă de 10 metri şi lată de 50, care a devenit mormântul a 157 de persoane. Martorii povestesc că aeronava s-a pulverizat, iar fragmente din ea s-au răspândit pe 10.000 de metri pătraţi. Pentru moment se ştie că „pilotul a menţionat că are dificultăţi şi vrea să se întoarcă” iar autorităţile aeroportuare i-au dat undă verde să revină la Addis Abeba, a declarat directorul executiv al Ethiopian Airlines, Tewolde GebreMariam. Din păcate avionul nu a mai reuşit să ajungă la aeroport deşi condiţiile meteorologice erau bune.  Tragedia este trasă parcă la indigo cu cea din urmă cu cinci luni când un alt avion 737 MAX 8 aparţinând companiei Lion Air, cu 189 de oameni la bord, care călătorea de la Jakarta la Pangkal Pinang, în Indonezia, s-a prăbuşit în Marea Java. Tot imediat după decolare şi tot după ce pilotul a raportat probleme.     Fiind al doilea accident într-un timp atât de scurt, securitatea acestui avion, caracteristica centrală în strategia producătorului american, este pusă la îndoială. China a devenit, ieri, prima ţară care a suspendat toate zborurile cu acest tip de aparat. Ulterior şi alte cinci ţări au oprit de la zbor Boieng-urile 737 MAX 8.

Blue Air primeşte avioanele în câteva luni  

Problema se răsfrânge şi asupra a două companii aeriene din România care sunt în curs de a achiziţiona avioane de acest tip. Concret, compania TAROM a semnat în iulie 2018 o comandă pentru cinci avioane noi Boeing 737 MAX 8, ce vor fi livrate în 2023. Pentru compania Blue Air problema este chiar de mai mare actualitate pentru că a comandat 12 aeronave tip Boeing 737 MAX 8, dar termenul de livrare este mult mai strâns, începând cu a doua jumătate a acestui an. Până la închiderea ediţiei, reprezentanţii Blue Air nu au vrut să comenteze oportunitatea achiziţiei în noul context.    Scandalul care cutremură acum piaţa mondială de aeronave mediu curier ia amploare mai ales că problemele 737 MAX 8 nu sunt noi. Concret, Boeing Co. a anunţat după accidentul de anul trecut că se pregăteşte să trimită un avertisment de siguranţă tuturor operatorilor noilor avioane 737 Max. Astfel, producătorul american a transmis atunci companiilor aeriene cum să procedeze în cazul în care un senzor de zbor „citeşte” date eronate, anunţând că a realizat un buletin de operare manual şi că îi sfătuieşte pe membrii echipajului de zbor să folosească acele instrucţiuni.   Potrivit Boeing, tragedia avionului companiei Lion Air s-a petrecut din cauza unui senzor de zbor, menit să menţină fluxul de aer pe aripile avionului, iar defectarea acestui senzor poate duce la o cădere bruscă a aparatului de zbor.   Scenarii identice    Analiştii din aviaţie subliniază însă că scenariile celor două tragedii în care au fost implicate avioanele Boeing 737 MAX 8 sunt identice. „Este vorba de acelaşi tip de avion. La fel ca în cazul Lion Air, accidentul s-a produs la puţin timp după decolare şi piloţii au transmis mesaje pentru a spune că întâmpină probleme, iar apoi a urmat căderea avionului. Este greu de spus că acesta nu seamănă cu primul accident”, spun experţii în domeniul aeronautic.  

Continuarea articolului aici.