Martori de bord care ne indică o problemă gravă la maşină

Puţini şoferi ştiu ce semnifică martorii care se aprind la bordul maşinii şi se interesează de aceştia doar după ce rămân cu maşina pe marginea drumului. Câţiva dintre aceştia semnalează probleme grave la autovehicul, iar dacă conducătorii auto acţionează la timp pot preîntâmpina defecţiuni majore.

Cu toate că au posibilitatea să consulte cartea tehnică sau să se intereseze pe internet despre fiecare martor de la bordul maşinii, în eventualitatea în care autovehiculul a fost cumpărat la mâna a doua, puţini şoferi o fac.

  Se trezesc ulterior că maşina a suferit defecţiuni serioase şi, mai grav, se supun riscului de a produce accidente grave de circulaţie. Vă prezentăm mai jos cei mai importanţi martori de bord, a căror semnificaţie trebuie cunoscută de orice conducător auto.

1. Check Engine Martorul

Check Engine se va aprinde întotdeauna când avem o problemă la motor. ”Nu e de joacă când se aprinde acest martor. Poate fi orice, de la  o problemă la sonda lambda şi până la o defecţiune la convertorul catalitic. Cert este că atunci când acest martor se aprinde, trebuie să mergeţi imediat la un service autorizat pentru o verificare amănunţită”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

2. Supraîncălzirea motorului

Când se aprinde acest martor, aveţi probleme la sistemul de răcire al motorului. Recomandat este să opriţi maşina şi să identificaţi problema înainte de a pleca din nou la drum. De regulă, martorul care indică supraîncălzirea motorului se aprinde când maşina pierde lichid de răcire.

3. Bujiile incandescente

Martorul de bord ce vizează bujiile incandescente se aprinde când pornim motorul, iar apoi trebuie să se stingă. ”Dacă nu se întâmplă acest lucru, avem o problemă fie cu bujiile, fie cu senzorii de evacuare, fie cu senzorul de presiune şi temperatură. Recomandat este să mergeţi cu maşina la un service pentru a identifica exact problema”, susţine Florin Marin Bogdan.

4. Filtrul de particule

Până recent doar maşinile cu motoare diesel erau dotate cu filtru de particule, dar acum şi maşinile pe benzină au astfel de filtre. Când se aprinde martorul privind acest filtru, este indicat să verificăm dacă acesta mai funcţionează corespunzător, iar în caz contrar să îl înlocuim.

5. ABS

Când se aprinde la bordul maşinii martorul ce vizează sistemul ABS, este recomandat să mergem imediat pentru o verificare la un service autorizat. ”Mulţi şoferi confundă sistemul ABS cu sistemul de frânare, în sensul că au impresia că au rămas fără frână dacă se aprinde mortorul de bord. Nu este cazul, însă nefuncţionarea sistemului ABS va îngreuna oprirea eficientă a maşinii, iar iarna ne putem trezi că autovehiculul se duce sanie când călcăm frâna”, susţine Florin Marin Bogdan.

6. Uleiul de motor

Dacă avem ghinionul să se aprindă martorul de bord ce priveşte uleiul de motor, există trei variante. Fie uleiul are o temperatură prea ridicată, fie nivelul de ulei este prea scăzut, fie presiunea acestuia este prea scăzută. În acest ultim caz, este posibil ca pompa de ulei să se fi defectat, caz în care va trebui înlocuită, operaţiune care nu este deloc ieftină.

7. Airbagul

Deşi se întâmplă mai rar, aprinderea martorului de bord ce priveşte airbagul poate indica fie că acesta este oprit, fie că nu mai funcţionează. Oricum ar fi, problema trebuie remediată urgent pentru că în eventualitatea nefericită a unui accident, airbegurile nu se vor deschide, punându-vă în pericol viaţa şi pe cea a celorlalţi ocupanţi ai maşinii.

8. Servodirecţia

Nu e de glumă când se aprinde martorul ce vizează servodirecţia. ”În cel mai fericit caz, nu este suficient ulei în sistem şi trebuie doar să fie completat. Dacă martorul de bord nu se stinge, înseamnă că este o problemă mai gravă şi trebuie să mergeţi imediat la un service pentru verificări, ca să nu ajungeţi în situaţia de a nu putea controla maşina în timpul deplasării”, ţine să puncteze Florin Marin Bogdan.

9. Cutia de viteze automată

Aprinderea martorului ce priveşte cutia automată este un motiv suficient pentru un control de rutină la un service autorizat. Poate fi necesară doar completarea nivelului de ulei, dar poate fi şi o problemă mai gravă, iar o intervenţie la timp vă poate scuti de multe bătăi de cap şi de cheltuieli ce se pot dovedi costisitoare.

10. Sistemul de pornire

Dacă după ce porniţi motorul, nu se stinge martorul de bord ce priveşte sistemul de pornire, trebuie să verificaţi dacă nu cumva de vină este cheia maşinii, indicat fiind să folosiţi cheia de rezervă pentru control. ”Dacă problema persistă, este posibil să se fi defectat imobilizatorul electronic sau o altă componentă a sistemului de pornire. Într-un astfel de caz trebuie să mergeţi la un service pentru identificarea defecţiunii şi înlocuirea piesei defecte, astfel riscaţi să nu mai puteţi porni maşina”, susţine Florin Marin Bogdan.

Sursa:adevarul