EXPLOZIV! Avertisment SOCANT pentru mii de soferi! Pericol de moarte pe pasarela de la ERA!
Mii de ieseni isi risca viata cand merg sa-si faca cumparaturile la Era sau la Praktiker. Pasarela peste calea ferata, realizata pentru a ajunge din Pacurari la complexul comercial, a inceput sa se scufunde spre disperarea oamenilor care trec zilnic cu masinile pe acolo. Oricand se poate petrece aici o tragedie, mai ales din cauza trepidatiilor si a zonei mlastinoase. Autoritatile urmeaza sa demareze o supraveghere a dezastrului
INCENDIAR! O catastrofa este oricand iminenta in preajma unuia din cele mai mari centre comerciale din oras. Proiectul Era Shopping Park, al cipriotilor de laErmes Holding ascunde o serie de vicii de executie care pun in pericol siguranta a mii de ieseni. Pasarela peste calea ferata, realizata pentru a ajunge din Pacurari la complexul comercial, a inceput sa se scufunde spre disperarea oamenilor care trec zilnic cu masinile pe acolo. Practic, oricand se poate petrece aici o tragedie, mai ales din cauza trepidatiilor si a zonei mlastinoase.
Se vede deja cu ochiul liber cum rampa de pe partea complexului comercial a inceput sa se scufunde, aparand diferente de nivel intre rampa si planseul de beton pe care se afla cele sase benzi de circulatie. Imbinarea dintre rampa si planseu a inceput sa se desparta, distantarea accentuandu-se tot mai mult in ultima perioada. Dovada o reprezinta faptul ca circulatia a fost chiar deviata pe un tronson al pasarelei, pe capatul dinspre rampa de acces dinspre Praktiker.
Potrivit unor experti din cadrul Inspectoratului de Stat in Constructii, in aceasta situatie ar trebui demarat un program de urmarire in timp a evolutiei situatiei in teren. Practic, dupa cum se stie deja si la autoritatile care supravegheaza constructiile, la pasarela peste calea ferata s-au constatat o serie de tasari in zonele de culeie de pe partea dinspre Praktiker a pasarelei, mai precis dupa calea ferata.
Problemele erau anticipate dinainte de executie
Lucrarile receptionate in 2010 au fost derulate de un constructor care a disparut deja, SC Constructii Feroviare Grup Colas. Dupa ce francezii de la Grup Colas au decis sa se retraga din Romania, SCCF a fost preluata de SC Compania de Constructii in Transporturi Bucuresti SA. S-a ajuns in situatia in care pare sa se aplice dictonul “prinde orbul, scoate-i ochii”. Dupa cate se pare, problemele au aparut odata cu cedarea fundatiei la rampa dinspre Era. Problemele legate de realizarea fundatiei rampei pasarelei erau cunoscute chiar dinainte de lucrarile propriu-zise. Astfel, chiar la demararea proiectului, acesta a fost modificat pentru rampa dinspre Era, indica anumite surse, tocmai pentru a preveni problemele de stabilitate care erau anticipate, avand in vedere ca edificiul s-a realizat pe un teren cu o stabilitate precara, aflat in zona de lunca a Bahluiului, acolo unde apa balteste si in prezent in conditiile unor precipitatii mai serioase.
Pericol iminent
Dupa cum indica specialistii in domeniu, ISC ar urma sa impuna o urmarire speciala in timp, pentru a se stabili exact care sunt deplasarile planseului pasarelei fata de rampa, in raport cu limitele legale stabilite de legislatia din domeniul constructiilor. “Etapele de lucru ar fi monitorizarea, compararea datelor cu tolerantele stabilite de lege. Daca este cazul se pot dispune eventual interventii de urgenta, in conditiile in care o expertiza va recomanda acest lucru. Astfel, pe zona de carosabil s-ar putea, eventual, utiliza o umplutura de ocazie, cu bitum, pentru aducerea la nivel a strazii, corelata cu o eventuala solutie de injectare de beton sau ranforsare la baza pasarelei”, a explicat un specialist in domeniu.
Oficialii de la Era Shopping Park au refuzat sa dea vreo explicatie sau precizare vizavi de pericolul in care se afla in prezent edificiul, dar si riscurile la care se supun cei care circula pe pasarela care se scufunda. “Nu pot sa va dau niciun fel de detalii. Compania la care lucrez nu imi permite acest lucru. Dumneavoastra aveti toata libertatea de a scrie conform situatiei si informatiilor pe care le aveti. Daca aveam vreo intentie de a face ceva am fi avut o documentatie depusa la Inspectoratul de Stat in Constructii”, a precizat Mihaela Adam, Property Manager la Era Shopping Park.
Raspunsul ambiguu al celor de la Era nu explica daca a inceput supravegherea sau proiectarea unor solutii de remediere a dezastrului. Cu toate acestea, unul din muncitorii din cadrul complexului a precizat pentru reporterii BUNA ZIUA IASI faptul ca devierea de circulatie de pe zona de rampa e motivata de faptul ca cei de la Era ar fi contactat deja o firma care sa analizeze posibilitatile si costurile de remediere a situatiei.
Pasarela care se scufunda a costat 10 milioane de euro
Terenul studiat in planul urbanistic zonal (PUZ) aferent proiectului Era Shopping Park viza o suprafata de 37 hectare, situate in partea de vest a municipiului Iasi, langa DN 28, in partea de sud a drumului national DN 28. Pasajul cu trei benzi pe sens avea estimat un cost de 10 milioane de euro, adica in jur de 10 procente din valoarea intregului proiect.
Executantul general al proiectului a fost SC Viarom Construct SRL Bucuresti. In timp ce firma bucuresteana a lucrat la cladirile din complexul comercial, lucrarile la pasarela au revenit celor de la SC Constructii Feroviare Iasi – Grup Colas. Acest constructor a dat faliment chiar in timp ce realiza Pasajul Mihai Eminescu din Fundatie, fiind preluat de SC SCT SA Bucuresti, lucrarile din Fundatie facand deja de cateva ori obiectul unor interventii pentru remedierea unor deficiente aparute chiar in perioada de garantie.

 
            