Când vom ieși din țară pe autostradă
Autostrada A3, noi detalii despre tronsonul Suplacu – Chiribiș. Asociația Pro Infrastructură a transmis, duminică seară, un mesaj moderat optimist privind evoluția lucrărilor pe tronsonul de 26,35 km al Autostrăzii A3, aflat între localitățile Suplacu de Barcău și Chiribiș.
Deși segmentul a fost marcat de întârzieri și schimbări repetate de constructor, reprezentanții ONG-ului spun că, în prezent, ritmul lucrărilor este unul promițător.
Autostrada A3, noi detalii despre tronsonul Suplacu – Chiribiș
Lucrările de infrastructură sunt realizate de compania Erbașu, desemnată ca antreprenor general în noiembrie 2023, după ce alți trei constructori nu au reușit să ducă proiectul mai departe.
Contractul include șase luni pentru etapa de proiectare și 18 luni pentru execuția efectivă, ceea ce plasează termenul estimat de finalizare în iulie 2026.
Potrivit Asociației Pro Infrastructură, terenul este deja activ pe mai multe fronturi: terasamentele avansează constant, iar structurile — cum sunt viaductele și pasajele — sunt în faze diferite de construcție.
„Vedem balast stabilizat şi asfalt cam pe o treime din traseu, iar pilele viaductelor şi pasajelor înaintează bine”, au transmis reprezentanții organizației.
Există porțiuni problematice
Totuși, există în continuare porțiuni problematice. Zona aflată la vest de viaductul peste lacul Suplacu de Barcău este considerată întârziată, deși au apărut semne că lucrările au început să progreseze. De asemenea, rămân etape complexe precum turnarea plăcilor de suprabetonare, consolidările și taluzările, care pot pune presiune pe termenul de finalizare.

Șoferi. Sursa foto: Dreamstime.com
Ordinul de începere a proiectării a fost emis în martie 2024, însă aprobarea proiectului tehnic a venit abia în decembrie 2024. Lucrările de șantier propriu-zise au putut începe doar din ianuarie 2025, ceea ce a împins calendarul oficial spre vara anului 2026.
Când va fi gata
„Chiar dacă mai sunt hopuri importante de trecut, tragem speranțe că Erbașu își va respecta termenul contractual”, a declarat organizația. Într-un scenariu pesimist, finalizarea ar putea fi amânată spre sfârșitul toamnei lui 2026, însă reprezentanții subliniază că, după două decenii de stagnare, câteva luni în plus ar conta mai puțin pentru șoferii din regiune.
Segmentul Suplacu de Barcău – Chiribiș este unul dintre cele mai controversate din rețeaua de autostrăzi din România, fiind inclus în celebrul contract cu Bechtel din anii 2000. Lucrările au fost întrerupte, reluate și redistribuite de mai multe ori, iar termenul de 21 de ani de așteptare este, pentru mulți, simbolic.
Asociația încheie mesajul într-o notă ușor reținută, dar încurajatoare: „E o rază de speranță că mai scăpăm de un blestem”.
Sursa:evz Sursa foto Arhiva EVZ

 
             
            