Riscuri ale utilizării anvelopelor de iarnă pe timpul verii

Poate fi doar o chestiune de timp pana cand autoritatile vor interzice folosirea anvelopelor de iarna pe timp de vara, asa cum se intampla invers. De ce? Pentru ca daca mergem cand e cald cu anvelope dedicate sezonului rece riscam foarte mult.

Va povesteam mai demult de ce nu este deloc o idee rea ca soferii sa nu aiba voie sa circule vara cu anvelope de iarna, asa cum se intampla iarna, cand primim amenda daca suntem prinsi cu un automobil echipat… de vara. De obicei, schimbul de anvelope se face cand temperatura externa medie este de peste 7 grade Celsius.

Chiar daca legislatia in vigoare nu obliga conducatorii auto sa echipeze masina cu pneuri de vara, atunci cand temperaturile cresc, este important si necesar sa se faca acest schimb de anvelope.

Sunt soferi care considera ca anvelopele de iarna pot rezista bine si in sezonul cald, pentru ca ei nu ruleaza multi kilometri cu masina si astfel nu exista dezavantaje. Nimic mai fals, iar dezavantajele si riscurile la care se supune orice sofer daca ruleaza cu o anvelopa nepotrivita temperaturilor sunt relativ mari. Enumeram mai jos doar cateva dintre ele:

– o distanta de franare marita, din cauza lipsei de aderenta, care poate duce la o uzura prematura a intregului sistem de franare
– o accelerare mai inceata, care se traduce intr-un consum de combustibil peste medie, datorita rezistentei inaintate la rulare
– o stabilitate scazuta in timpul virajelor
– un risc marit de accident in cazul unei situatii limita, care necesita o reactie rapida atat din partea soferului, cat si din partea masinii
– o uzura prematura a anvelopelor, un set tinand mult sub media preconizata de producator daca acestea sunt folosite tot timpul anului
– posibilitatea unei uzuri premature si a sistemul de articulatii, din pricina rezistentei scazute la absortia socurilor pe care anvelopele o prezinta cand sunt folosite la temperaturi nerecomondate, astfel partea de suspensie preluand mai mult din aceste socuri (materialul pneurilor de iarna se intareste vara).

ANvelope de iarna

Prin urmare, este recomandat atat pentru o siguranta sporita, cat si pentru prelungirea vietii cauciucurilor, sa rulati cu anvelope care au fost concepute pentru sezonul in care conduceti. Trebuie reamintit faptul ca anvelopele sunt primul si singurul contact pe care masina o are cu suprafata de rulare, prin urmare calitatea si profilul anvelopelor conteaza foarte mult si poate afecta atat calitatea condusului cat si performantele masinii.

Ca o precizare, diferenta dintre clasa de aderenta A si F, este de 18 metri, aproximativ de 4 ori lungimea medie a unei masinii in cazul unei franari de urgenta. Si acest lucru poate face diferenta dintre un accident si doar o sperietura. Prin urmare, un set de cauciucuri cu clase bune poate imbunatati consumul, scadea considerabil distanta de franare si creste siguranta pasagerilor.

sursa: 4tunning