Probleme ale sistemului de frânare: de ce tremură volanul, de ce avem frână moale?

Sistemul de franare este cel mai important pentru masina noastra, dar si cel mai vulnerabil la a se strica. Nu degeaba, cei de la RAR pun mare accent pe franele masinii si le verifica atat la statiile ITP, cat si in trafic. Sunt cateva lucruri care se pot defecta la franele masinii: iata care, dar si care sunt cauzele.

Discurile aftermarket se ovalizeaza repede

Vi s-a intamplat vreodata sa puneti discuri de frana noi la masina, dupa care sa incepeti sa simtiti in volan cum tremura la frana, dupa numai cateva mii de kilometri? Astfel de cazuri sunt tot mai numeroase, din pacate. Adica daca discurile fata de frana, cele originale, de fabrica, te vor tine mult si bine, in momentul in care le schimbi, apar problemele. Noua ni s-a intamplat cu un set complet de discuri si placute marca ATE, adica nu porcarii ordinare, ci produse ale unei marci consacrate de elemente pentru franare. Le-am montat, impreuna cu placute noi de la aceeasi marca, dupa care, la doar 20.000 de kilometri, se simt ca si ovalizate, masina vibrand puternic la franare usoara. Dar de ce sunt asa de proaste discurile aftermarket?

Problema discurilor de frana este ca in zilele noastre se fac din materiale extrem de proaste, bazate pe aliaje ECO, mai putin rezistente la temperaturi mari. In plus, se zvoneste ca piesele destinate unor piete sarace, printre care si Romania, au o calitate si mai slaba decat cele vandute in vest. Iar asta se vede imediat la ovalizarea discurilor dupa distante scurte parcurse cu masina.

Discurile de frana se ovalizeaza de obicei atunci cand sunt supuse la treceri bruste de temperatura. Adica dupa o franare puternica, atunci cand discurile sunt incinse, intram intr-o balta care le raceste instantaneu. Cateva astfel de cazuri si discurile incep sa se deformeze. Insa nu e este normal sa se ovalizeze intr-un timp asa de scurt si la masini de mici dimensiuni, care nu merg nici repede, nici nu au o greutate mare care trebuie incetinita. Singura optiune ar fi sa cumparam discuri de frana originale, OEM, piese care au un control al calitatii mult mai bun ca cele aftermarket.

Probleme frane auto

De ce tremura volanul masinii?

In primul rand, volanul masinii tremura la franare din cauza discurilor ovalizate. Cand ne referim la frane, acesta este motivul principal. Am mai auzit de cazuri in care cineva care a schimbat placutele de frana a uitat sa stranga bine suportul de etrier pe fuzeta, acest lucru ducand la o vibratie extrem de puternica la franare. Dar atunci cand franam si volanul tremura, e clar ca trebuie sa vedem daca discurile sunt ovalizate.

Alte motive pentru care volanul tremura pot fi nelegate de frane. De exemplu, rotile care nu sunt echilibrate vor vibra si la franare, dar si in mers. La fel si o roata care nu este stransa bine in prezoane. Dar si o roata care este desumflata sau care are o galma in peretele lateral. De obicei, doar la franare, volanul poate sa mai preia o vibratie si daca exista un pivot sau un cap de bara foarte uzat, deoarece atunci cand franam geometria rotilor se schimba, mai ales daca exista piese de directie uzate. Asadar, daca ne asiguram ca nu avem aceste probleme, nu mai raman decat discurile ovalizate ce trebuie luate in ecuatie.

Cum se intampla sa ramai fara frane?

Acum ani buni, sa tot fie vreo 20, eram cu cineva intr-un Daewoo Cielo, mergand pe un drum national spre Bucuresti. Deodata, s-a auzit un zgomot relativ puternic, ca si cum a pocnit ceva, dupa care masina a ramas complet fara frane. Cand a ciupit frana soferul, o conducta s-a spart si tot lichidul s-a scurs pe carosabil, lasand pedala bleaga si complet inutila. Abia ne-am tarat spre Bucuresti, cu viteza minima, oprind cu frana de motor si frana de mana, intr-o inconstienta uriasa.

Ceea ce doream sa spun este ca atunci cand ramai fara frane in totalitate, se intampla pentru ca ramai fara presiune in sistem. Iar presiunea dispare din doua motive: fie ai ramas fara lichid de frana, fie lichidul a fiert.

Pierderea lichidului de franare apare atunci cand avem o conducta ruginita de frana sau un furtun mancat si crapat. La un moment dat, de la presiune, lichidul fisureaza conducta sau furtunul si lichidul se scurge. Si cum tot sistemul este conectat sub aceeasi presiune, daca pocneste o conducta de la o roata, toate cele 4 roti raman fara presiune. Din acest motiv trebuie sa verificam periodic pe sub masina starea conductelor si starea furtunelor de frana. De la schimbarile de vreme, sarea de pe carosabil, nisip si alte intemperii, cauciucul se mananca si crapa, iar conductele incep sa rugineasca.

Probleme frane auto

Cand avem pedala de frana moale?

A doua situatie in care putem sa ramanem fara frane se manifesta prin “pedala moale”. Adica simtim ca pedala este moale, o apasam si nu se intampla nimic, dar ceva presiune exista. Atunci cand se sparge o conducte, pedala este moarta, nu moale, se duce pana la fund si nu mai revine. Dar cand avem pedala moale, aceasta revine, semn ca exista presiune. Insa masina nu franeaza deloc sau extrem de slab. Ce se intampla in aceasta situatie?

Acest fenomen apare de obicei cand facem abuz de franele masinii. Adica atunci cand coboram pe un drum plin de serpentine si trebuie sa franam des si agresiv. Ceea ce face ca discurile sa se incinga foarte tare, in unele cazuri chiar se inrosesc. Dupa care, la randul sau, se incinge etrierul foarte puternic, iar acest lucru face ca lichidul de frana, care este un lichid pe baza de apa, sa inceapa sa fiarba in primii 5-10 cm din furtunele de frana. Si prin fierbere, apar bule de aer in sistem. Lichidul nu se comprima, insa aerul format de bulele de fierbere se comprima, iar atunci cand apasam frana, noi de fapt comprimam aerul fara sa punem presiune mare pe placute. Asa apare pedala moale si lipsa franarii.

Probleme frane auto

In astfel de cazuri, cand trebuie sa coboram un drum abrupt plin de viraje, este recomandat sa folosim mai mult frana de motor, ca sa menajam franele rotilor. Doar asa putem evita un asemenea fenomen. Mai ales daca avem o masina mai veche sau una lipsita de performanta, care are discuri de frana pline pe fata sau de dimensiuni mici, care se incing imediat. Daca avem o masina cu discuri mari, caldura se propaga usor si nu ajungem la fierberea lichidului din instalatie.

Alte probleme ale franelor auto

Am mai auzit cazuri de placute noi sparte dupa numai 50 de kilometri, produse de o firma romaneasca. Sau discuri crapate, etriere sparte si pompe de frana blocate. Adica multe diverse probleme posibile, insa cele mai populare sunt cele mentionate mai sus.

sursa: 4tuning.ro