Sfaturi pentru a negocia cât mai eficient prețul unei mașini second-hand

„Un bun negociator observă tot. Trebuie să fii atât Sherlock Holmes cât și Sigmund Freud.” spunea antreprenorul american Victor Kiam. Deși este exagerat să tindem spre atenția la detalii a celebrului detectiv ficțional sau psihanaliza doctorului Freud, anumite aspecte pe care le cunoașteți despre un produs vă pot oferi avantaje importante în procesul negocierii.

În continuare vom discuta despre câteva tactici pe care le puteți folosi atunci când doriți să achiziționați o mașină second-hand la un preț adaptat resurselor de care dispuneți.

De ce trebuie să negociați când cumpărați o mașină?

Majoritatea vânzătorilor sunt dispuși să lase din preț, fie că vorbim despre mașini noi sau la mâna a doua. Unele oferte par să se încadreze perfect în cerințe, dar suma pretinsă pentru produs poate depăși bugetul și/sau pragul psihologic al cumpărătorului. În acest caz intervine fenomenul de negociere.

Din păcate, unii clienți nu îndrăznesc să înainteze o ofertă cu un preț redus deoarece consideră că vor fi refuzați. De exemplu, dacă un vânzător listează un autovehicul la prețul de 10.000 de euro, cel mai probabil va cădea la o înțelegere și cu 9.000 de euro, în anumite circumstanțe.

Este important să aflați de cât timp este mașina listată la vânzare, care era prețul cerut anterior, ce defecte are și cât este de doritor proprietarul să o vândă. Punând toți acești factori cap la cap, vă veți putea crea o imagine de ansamblu asupra tranzacției și cel mai probabil veți plăti mai puțin dar într-un cuantum rezonabil pentru ambele părți.

1. Mențineți un ton respectuos și nu lăsați emoțiile să decidă pentru dumneavoastră

Să spunem că ați găsit mașina perfectă pentru nevoile și preferințele dumneavoastră, dar prețul depășește bugetul de care dispuneți. Aparențele pot fi înșelătoare, sunt de luat în calcul defecte ascunse, probleme în documente sau alte surprize neplăcute. Recomandarea noastră este să fiți precauți și să încercați să observați întâi părțile negative.

Evitați să vă arătați entuziasmul față de produs deoarece acesta poate înclina balanța negocierilor de partea vânzătorului. Obiectivitatea și exigența dumneavoastră vor fi cei mai importanți factori în posibilitatea obținerii unei reduceri justificate de preț.

2. Țineți cont de devalorizare/disponibilitatea modelului pe piața SH

Mașinile populare second-hand sau noi sunt achiziționate frecvent, iar disponibilitatea lor este abundentă, existând mereu o varietate de opțiuni la îndemână.

Argumentul negocierii este de la sine înțeles. Alegând un model autohton precum Dacia Logan sau foarte răspândit precum VW Golf sau Ford Focus, sunteți în avantajul de a dispune de o gamă variată de oferte. Astfel, vânzătorul trebuie să înțeleagă de la dumneavoastră că nu vă reține nimic să încheiați tranzacția cu el dacă nu sunteți de acord cu condițiile propuse.

Vă puteți folosi de această tactică invocând și valoarea pe care o veți obține în cazul unei revânzări ulterioare. Neavând nimic special este dificil să veniți cu raționamente pentru menținerea unui preț ridicat, chiar și în cazul unei mașini în stare foarte bună.

3. Fiți bine informați pentru a înclina balanța negocierii de partea dumneavoastră

Prețul pieței este stabilit de o majoritate de oferte disponibile, percepute ca fiind raționale și sustenabile. Vă recomandăm să obțineți informații din toate sursele care vă stau la dispoziție pentru a afla detalii despre modelul ales, defecte specifice, rechemări în service și dificultatea remedierii problemelor ce pot apărea. Unele vicii comune la un anumit model pot fi sau nu reparate, dar cu siguranță observarea lor va constitui un argument în negocierea prețului în favoarea dumneavoastră.

Dacă un automobil este listat la „prețul corect”, trebuie să fiți atenți ca mașina în sine să fie „corectă”. Pentru aceasta, vă recomandăm verificarea seriei de șasiu (VIN) pe o platformă online. Un exemplu al unei astfel de platforme este carVertical. Aici veți descoperi prin intermediul decodorului VIN informații exacte despre mașina în cauză, pornind de la date tehnice și până la istoric de daune și kilometraj desfășurat.

Cu cât știți mai multe despre mașina pe care doriți să o achiziționați, cu atât aveți mai multe argumente pentru o eventuală reducere de preț. În unele cazuri este posibil chiar să evitați o mașină cu probleme ascunse costisitoare sau imposibil de remediat.

4. Negociați în limita bunului simț

Un alt sfat pe care vi-l oferim este să vă puneți în postura vânzătorului. Dacă mașina vândută este întreținută corespunzător, iar vânzătorul poate demonstra acest lucru, prețul cerut va fi mai mare comparativ cu oferte similare ale unor modele „neglijate”. Bugetul dumneavoastră nu va putea fi factorul decisiv în stabilirea prețului.

Dacă autoturismul în cauză este listat de exemplu la prețul de 7.000 de euro, cu siguranță vânzătorul nu va accepta o ofertă de 4.500 de euro, indiferent care ar fi motivele dumneavoastră.

Încercați să propuneți o diferență rațională de preț. Un calcul justificat al reparațiilor necesare poate aduce un avantaj de 10-15%, dar o ofertă bazată exclusiv pe argumentul sumei de care dispuneți va fi de cele mai multe ori refuzată.
Există și vânzători mai atașați emoțional de autovehiculul pe care îl vând, iar prețul cerut depășește sensibil tendințele pieței. Dacă doriți să achiziționați o mașină în aceste condiții, luați în calcul o abordare prietenoasă dar respectuoasă prin care justificați valoarea de piață a automobilului și propuneți o ofertă mai apropiată de adevărul comercial.

5. Fiți mereu pregătiți să încheiați afacerea

Credibilitatea dumneavoastră în calitate de clienți joacă un rol crucial în procesul negocierii dar vă va fi de folos și pentru a obține un avantaj psihologic. Să spunem că ați descoperit o serie de defecte minore, ați estimat corect prețurile remedierii și ați înaintat o ofertă. În acest moment, vânzătorul are două variante: 1. va încheia afacerea pe loc sau 2. va solicita un anumit „timp de gândire”.

În cel de-al doilea caz este posibil ca vânzătorul să înainteze o ofertă cu un preț mai ridicat decât ați stabilit anterior. Nu spunem că toți vânzătorii propun timpul de gândire ca un pretext, dar în numeroase cazuri acesta este folosit pentru a obține o sumă mai mare decât cea negociată inițial. Astfel, vânzătorul poate profita de timpul în care dumneavoastră v-ați imaginat deja a fi proprietarul mașinii și poate fi mai dificil să refuzați noua propunere de preț.

Pentru a evita această situație vă recomandăm să fiți mereu pregătiți financiar, demonstrând că dețineți suma necesară la fața locului. Credibilitatea și disponibilitatea vor asigura un parcurs lin și fără întârziere al încheierii tranzacției în favoarea dumneavoastră.

Așadar, pentru a negocia cu succes prețul unei mașini SH este nevoie de informare, disponibilitate, respect și un oarecare curaj. Îmbinați toți acești factori și aplicați-i în momentele potrivite, iar rezultatul va fi cu siguranță unul satisfăcător atât pentru dumneavoastră cât și pentru vânzător.

Sursa:g4