Perele, fructe sănătoase, dar care trebuie consumate cu precauţie

Folosită în salate, sosuri sau în deserturi, pară a fost menţionată încă din Antichitate. Filosoful şi scriitorul grec Homer a scris în”Odiseea” despre pară că este “un dar de la zei”. Cu toate acestea, perele nu sunt indicate oricui pentru că pot provoca balonare, gaze şi dureri stomacale.

Se spune că în Franţa, în timpul domniei lui Ludovic al XIV-lea, în secolul al XVII-lea, para era considerată un fruct de lux şi cel mai preţuit în cadrul curţii regale.  

Conform unor studii ştiinţifice, para este fructul cu cele mai mici şanse să provoace alergii. De aceea, se recomandă să fie primul fruct oferit copiilor mici în procesul acestora de alimentaţie.  “Fibrele, vitamina C, cuprul şi vitamina K din pere sunt cele mai concentrate elemente din fruct.

Consumul unei pere medii asigură 15-20% din necesarul zilnic de fibre al organismului nostru. Vitamina C, prezentă şi în pere, stimulează lupta celulelor împotriva infecţiilor, distruge viruşi şi bacterii şi regenerează vitamina E, un puternic antioxidant. Cuprul este responsabil pentru protejarea organismului de radicalii liberi, care produc pe termen lung efecte grave asupra organismului. Fibrele asigură o bună funcţionare a sistemului digestiv şi a colonului: scad nivelul colesterolului şi micşorează şansele de dobândire a cancerului mamar pentru femeile de vârsta a doua şi a treia”, explică dr. Daniela Stan, medic de familie.  

Cu toate acestea, şi în cazul consumului de pere există recomandări pentru a se evita excesul. „Multe fructe, printre care si perele, conţin o cantitate mai mare de fructoză decât glucoză. Din aceasta cauză, perele reprezintă alimente cu un nivel FODMAP ridicat. FODMAP înseamnă ”oligozaharide, dizaharide, monozaharide si polioli fermentabili”. Acestea sunt forme de carbohidraţi fermentabili cu lanţ scurt. Persoanele sensibile la FODMAP trebuie să consume cât mai puţin astfel de carbohidraţi pentru a ţine departe problemele digestive frecvente.

De exemplu, o dietă bogată în alimente de tip FODMAP provoacă gaze, balonare, durere şi diaree la unele persoane cu sindrom de intestin iritabil (SII). Din acest motiv, persoanele cu SII ar trebui să discute cu un dietetician înainte de a consuma pere în mod constant”, explică medicul.  

Şase beneficii pentru sănătate  

Un puternic antioxidant.

Vitaminele C şi K, dar şi cuprul conţinut de pere acţionează asemenea unor antioxidanţi care ne protejeaza celulele de acţiunea dăunătoare a radicalilor liberi, principala cauza a apariţiei cancerului. O pară medie conţine până la 11% din doza zilnica de vitamina C şi aproape 10% din cea de cupru.

Scad presiunea arterială .

Pentru ca sunt o sursă de fibre, perele ajuta la scăderea presiunii arteriale. Studiile au demonstrat ca fibrele pot înlătura colesterolul rău, iar consumul lor regulat poate reduce riscul de infarct cu până la 50%.

Sursa:adevarul