Cum să eviți o tragedie, dacă drumurile sunt acoperite cu polei
Printre cele mai temute fenomene meteo în sezonul rece se numără și poleiul, care poate duce la o pierdere bruscă a controlului mașinii. Iată de ce este poleiul atât de periculos și cum eviți o tragedie dacă pierzi aderența.
Odată cu răcirea vremii, șoferii se pot confrunta cu fenomene meteo nedorite, care le poate pune viața în pericol. Printre acestea, poleiul este printre cele mai perfide și periculoase. Acest lucru se datorează faptului că, spre deosebire de zăpadă, poleiul este practic invizibil, iar pierderea de aderență se poate produce brusc. În aceste condiții, șoferii trebuie să fie atenți la condițiile de formare a poleiului, chiar dacă temperatura exterioară este mai mare de zero grade Celsius.
De ce este poleiul periculos: Unde este cel mai probabil să întâlnim polei
În general, stratul fin de gheață este mai persistent pe arterele mai puțin circulate. Ca atare, acordați atenție sporită rulării pe drumurile puțin circulate, mai ales pentru că valorile reduse de trafic aduc tentația vitezei. De asemenea, perioadele de crepuscul și noaptea sunt cele mai periculoase din punctul de vedere al posibilității de a întâlni gheața neagră, întrucât temperaturile sunt scăzute și favorizează înghețul la sol.
Motivele apariției poleiului pot fi multiple:
- ceața, care aduce mai multă umiditate pe șosea;
- temperatura exterioară aflată în jurul punctului de îngheț, fapt ce determina topirea parțială a zăpezii acumulate pe marginea drumului și, apoi, înghețarea peliculei de apă formate;
- fenomenul de ploaie înghețată (freezing rain) – stratul de aer rece, mai greu, se află la suprafața solului, iar cel de aer cald, mai ușor, în straturile superioare ale atmosferei. Picăturile de apă îngheață doar în momentul în care ating solul sau obiecte cu temperaturi negative de la sol.
Ce trebuie să faci ca să eviți o tragedie când pierzi aderența
Este foarte important ca, în momentele în care condițiile meteo pot favoriza apariția poleiului, să reduceți viteza de deplasare. Încercați să urmăriți reflexia luminii pe suprafață carosabila. În cazul în care strălucirea este mai puternică decât în mod normal, este foarte probabil să existe un strat de polei. Noaptea, acest procedeu este mai dificil de aplicat din cauza gradului redus de iluminare.
În cazul în care ați intrat pe o zonă cu strat de gheață, este imperativ necesar să nu bruscați comenzile, să nu decelerați puternic și să mențineți direcția cu corecții fine din volan. Puteți apela și la frâna de motor, dar fără bruscarea mașinii. În mod normal, suprafața acoperită cu polei se termină după câțiva metri, astfel încât ar trebui să recăpătați aderența în scurt timp. În cazul în care poleiul apare pe suprafețe mari (ploi sau lapovițe urmate de scăderea bruscă a temperaturii) este indicat să întrerupeți deplasarea și să așteptați ca suprafața carosabilă să fie tratată cu materiale antiderapante. În caz contrar, continuarea deplasării poate fi extrem de periculoasă.
1. Nu lăsaţi nimic la voia întâmplării
2. Nu te crede pilot de raliuri!
Pe polei sau gheață, distanţele de frânare se multiplică de 10 ori. Aşadar, nu circulaţi cu viteză. Chiar dacă vă încadraţi în limita legală de viteză, încercaţi să menţineţi o viteză constantă adaptată la condiţiile de drum şi trafic – a se traduce prin ÎNCETINIŢI – încercând în acelaşi timp să măriţi considerabil distanţa dintre maşina din faţa şi din spatele vostru.
3. Nu vă apropiaţi prea mult de cei din faţă!
Un sfat aparent banal, dar deseori ignorat de şoferi. Indiferent de calitatea anvelopelor şi a reflexelor voastre, distanţa dintre maşina din faţă şi cea în care vă aflaţi poate face diferenţa între o tamponare şi un accident evitat la limită.
4. Nu brusca mașina
Din păcate, doar experienţa sau câteva cursuri de condus defensiv vă pot ajuta la acest capitol, însă dacă vă impuneţi lucrul acesta şi reuşiţi să vă controlaţi impulsul de moment, veţi avea numai de câştigat. La fel şi maşina. Aşadar, manevraţi volanul cu blândeţe – eventual închipuiţi-vă că e fabricat din cel mai fin porţelan sau este acoperit cu ţepi ascuţiţi. Acelaşi lucru este valabil şi pentru pedala de frână. Frânarea pe suprafeţe alunecoase, implicit gheaţă şi polei, trebuie evitată în general, pentru că va face uitate toate sistemele de siguranţă cu care este dotat un autoturism, iar maşina se va transforma într-o sanie de metal. La fel, manevrele de evitare bruscă, obişnuite în traficul urban, au o cu totul altă amplitudine pe carosabilul acoperit cu gheaţă, deci evitaţi-le!
5. Nu folosi frâna de picior, ci alternativele!
Dacă este absolut necesar să frânaţi, faceţi-o cât mai blând cu putinţă, şi nu ridicaţi piciorul în momentul în care simţiţi în pedală activarea ABS-ului. Acelaşi lucru este valabil şi pentru accelerările în trombă, care vor face ca roţile să-şi piardă aderenţa şi să se învârtă în gol. Pe gheaţă puteţi încerca şi plecările de pe loc să se realizeze din treapta a 2-a de viteză, însă asiguraţi-vă că ridicaţi progresiv şi lent piciorul de pe ambreiaj.
6. Nu te panica dacă intri în derapaj!
Poleiul este mult mai periculos decât gheața, pentru că în momentul în care acoperă şoseaua dă senzaţia că asfaltul este doar ud, nu şi îngheţat. Acest lucru se datorează faptului că bulele de aer din apa îngheţată sunt foarte rarefiate, ceea ce face ca pojghiţa să fie extrem de transparentă. Nu degeaba în engleză poleiul este denumit “black ice”, sau gheața neagră. În cazul în care se întâmplă să pierdeţi controlul maşinii sau simţiţi că aceasta este pe cale să derapeze, ideal e să nu intraţi în panică. Tot ce puteţi face este să viraţi în direcţia în care alunecă spatele maşinii, reducând total sau parţial accelerarea, dar fără a pune frână. Dacă spatele începe să derapeze în direcţie opusă, reduceţi bracarea roţilor până stabilizaţi maşina. Evitaţi frânarea, pentru că ABS-ul s-ar putea să nu facă faţă suprafeţei alunecoase şi nu veţi face altceva decât să accentuaţi alunecarea. Nu apăsaţi mai tare pedala de acceleraţie decât atunci când sunteţi 100% sigur că aţi redresat maşina şi aceasta şi-a recăpătat tracţiunea.
7. Nu te relaxa la volan, anticipează situaţiile periculoase!
Atenţie mare în timp ce vă deplasaţi pe sub poduri, pasarele şi pasaje scurte, pentru că acolo apar de obicei porţiunile cu gheaţă, iar un petic ce pare inofensiv vă poate arunca într-un derapaj periculos. Anticiparea este de esenţă în condiţii de iarnă, de aceea încetiniţi prin frână de motor înainte de a ajunge în aceste zone şi nu acţionaţi frâna dacă simţiţi că maşina începe să derapeze uşor.
Mulţi nu-şi dau seama câte lucruri grave se pot evita printr-un stil de condus preventiv combinat cu o stare alertă şi o atenţie maximă, mai ales în condiţii vitrege. Aşadar, mare atenţie la cum conduceţi voi, mare atenţie la cei din jur, şi în general la orice obstacole vă ies în cale precum şi la starea drumului. Dacă vă deplasaţi pe un drum cu serpentine, încercaţi să nu scăpaţi din ochi şoseaua, căutaţi cu privirea ieşirea din fiecare curbă şi faceţi abstracţie de copaci, parapeţi, borne kilometrice şi de peisaj în general.
Sursa:promotor
