INCREDIBIL ! Un sistem din Germania poate modifica kilometrajul unei maşini în doar câteva secunde !
Un sistem din Germania poate modifica kilometrajul unei maşini în doar câteva secunde. Astfel, de la 116.855 km, un autoturism Skoda ajunge să aibă “un rulaj” de 16.855 km.
Orice modificare a kilometrajului unei maşini reprezintă o infracţiune în unele ţări din vestul Europei. În România, deocamdată, practica samsarilor nu este pedepsită, scrie 4tuning.ro.
Comisia Europeană a efectuat recent un studiu asupra funcţionării pieţei de automobile second-hand în cadrul UE din perspectiva consumatorului. Cercetarea de pe site-ul anpc.gov.ro acoperă achiziţiile de maşini second-hand de către consumatori de la dealeri în regim de franciză, distribuitori independenţi şi licitaţii (vânzările private de maşini second-hand între indivizi nu au fost incluse). Este axat pe practicile dealerilor şi respectarea cadrului de reglementare existent pentru vânzarea de maşini second-hand, abilitatea consumatorilor de a face alegeri în cunoştinţă de cauză pe baza informaţiilor primite anterior achiziţiei şi la punctul de vânzare, problemele întâmpinate de către consumatori. O atenţie deosebită a fost acordată aspectelor transfrontaliere legate de această piaţă.
Un procent mare de consumatori au avut probleme:
– Două cincimi (41%) dintre consumatorii respondenţi au raportat cel puţin o problemă în termen de un an de la cumpărarea maşinii second-hand. Proporţia a fost mai mare pentru cei care trăiesc în noile state membre, UE13 (60% faţă de 37% din Statele membre vechi, UE15), pentru achiziţiile la licitaţii (59%) sau din străinătate (57%), în vârstă de 18-34 ani sau cu venituri mici (50%).
– Două cincimi dintre toate problemele au apărut în termen de o lună de la cumpărarea maşinii.
– Doar în cazul a 27% dintre respondenţi cea mai importantă problemă a fost acoperită de o garanţie.
– Unul din cinci respondenţi care a reclamat comerciantului nu a fost ajutat în soluţionarea problemei
– Satisfacţia consumatorului legată de soluţionarea reclamaţiei a fost scăzută (6 din 10)
– 25% dintre respondenţi au experimentat practici comerciale incorecte; acest procent a fost considerabil mai mare în EU13 (44%).
Deficienţe în furnizarea de informaţii consumatorilor privind:
– Emisiile de CO2, dreptul consumatorilor la o garanţie legală, costurile de întreţinere, reputaţia maşinii în ceea ce priveşte siguranţa/securitate, verificarea kilometrajului maşinii, controale şi istoricul accidentelor.
Condiţii mai puţin favorabile în noile state membre care au aderat după 2004
– Consumatorii din UE13 cumpără maşini la mâna a doua cu kilometraj mai mare şi mai vechi (7,1 ani, 122,000 km faţă de 6,1 ani, 80.000 km în UE15)
– Atunci când este vorba de comerţ transfrontalier, există un flux semnificativ de maşini second hand din UE15 către UE13 şi 42% dintre toate autoturismele importate provin din Germania
– Preţul mediu la o maşină second-hand a fost mai mare în EU13 decât în UE15
Recomandările studiului evidenţiază necesitatea unei aplicări mai bune a legislaţiei existente de către statele membre. Comercianţii trebuie să ofere consumatorilor informaţii transparente şi corecte şi să nu omită aspecte importante legate de caracteristicile autoturismului second-hand vândut.