Tu ce motiv ai să nu porți centura de siguranță? Iată o listă cu 5 motive stupide invocate de cei care nu poartă centura
Centura de siguranță salvează milioane de vieți anual pe șoselele din toată lumea, însă acest simplu accesoriu obligatoriu în mașină este încă văzut de mulți șoferi din România ca un impediment în calea confortului la volan chiar și la aproape 60 de ani de la inventarea sa.
Evident, cultura populară a dezvoltat chiar și argumente care mai de care mai idioate legate de efectele negative pe care centura de siguranță le-ar putea avea asupra pasagerilor în cazul unui accident, iar americanii de la Consumer Reports au făcut o scurtă listă pe care o preluăm integral și în care sunt demontate toate motivele pe care le-ai putea avea pentru a evita cuplarea centurii atunci când urci în mașină ca șofer sau ca pasager, indiferent dacă stai pe scaunele din față sau pe cele din spate.

Argumentul cretin numărul 1: “Dacă voi fi implicat într-un accident, am mai multe șanse să supraviețuiesc fără centură, pentru că voi fi aruncat în afara mașinii”.
Răspuns: Dacă vei fi aruncat din mașină într-un accident, șansele de a fi rănit grav sau de a muri sunt majore. În 2014, 80% dintre pasagerii care au fost ejectați din mașină în timpul accidentului au murit. Centurile de siguranță sunt construite special pentru a te fixa de scaun în siguranță în timpul unui accident. Ideea de a fi aruncat din mașină și de a ateriza ușor pe o zonă cu iarbă moale este o fantazie pură. În schimb, este extrem de probabil să fii aruncat prin parbriz, să te târăști pe asfalt sau chiar să fii zdrobit de propria mașină sau de alta din trafic.
Argumentul cretin numărul 2: “Nu am nevoie să-mi pun centura când conduc câteva sute de metri. Când ajung pe șosea o voi face, pentru că accidentele au loc la viteze mari”.
Răspuns: Cele mai multe accidente au loc la viteze de sub 60 de kilometri pe oră, iar cele mai multe accidente soldate cu decese au loc la mai puțin de 40 de kilometri de casa victimelor. Centura trebuie purtată indiferent de distanța pe care o parcurgi cu mașina și indiferent de viteză. Chiar și dacă te afli pe străzile din jurul casei tale și nu ai viteză mare, dacă lovești cu mașina un obiect solid la 50 km/h, pasagerii și obiectele neancorate vor continua să se miște prin mașină până când se vor lovi de o parte solidă a mașinii.
Argumentul cretin numărul 3: “Mașina mea are airbag-uri, deci nu am nevoie (și) de centură”.
Răspuns: Airbag-urile sunt construite pentru a funcționa în combinație cu centurile, nu să le înlocuiască. Acestea se umflă într-o fracțiune de secundă și îți pot lovi fața și corpul cu viteze de până la 350 de kilometri pe oră. Într-un accident în care nu porți centura de siguranță, ai șanse mari să fii aruncat înspre airbag exact când acesta se umflă, iar acest lucru poate cauza răni grave sau chiar decesul pasagerului.

Argumentul cretin numărul 4: “Dacă voi cădea cu mașina într-un lac, nu vreau să mă înec prins în centură”.
Răspuns: Acest tip de incident are loc în mai puțin de 0.5% din totalul accidentelot rutiere. Posibilitatea de a fi blocat pe scaun de o centură care nu se poate desface este mult mai mică decât cea de a fi rănit grav pentru că nu erai ancorat și ai zburat prin mașină (sau în afara ei).
Argumentul cretin numărul 5: “Sunt îndeajuns de puternic încât să mă țin de volan sau să mă proptesc în bord în cazul unei coliziuni”.
Răspuns: Nu, nu ești. Decelerația bruscă a unei mașini la o viteză de doar 50 de km/h va transforma pentru câteva fracțiuni de secundă forța care apasă asupra unei persoane de 70 de kilograme în 12 tone. În plus, nu poți să prezici dinamica unui accident în care de cele mai multe ori ai la dispoziție mai puțin de o secundă pentru a acționa.

sursa: automarket.ro
