Mașinile cu defecte periculoase, reparate pe cheltuiala vânzătorului

O lege nouă urmează să fie dezbătută în Parlamentul României. Aceasta stabilește că mașinile cu defecte periculoase sau grave, aflate în garanție, vor fi reparate pe cheltuiala vânzătorului. Iar obligația se aplică atât în cazul vehiculelor noi, cât și pentru cele la mâna a doua.

În prezent, producătorii, importatorii sau dealerii auto au dreptul să excludă din garanție anumite potențiale defecțiuni. De exemplu, în multe situații nu se acordă despăgubiri pentru spargerea radiatorului, stricarea sistemului de climatizare sau pierderile de fluide.

Noua lege, depusă la Senat, obligă însă vânzătorii să-și asume și astfel de probleme tehnice, dacă oferă garanție.

Mașinile cu defecte periculoase, reparate pe cheltuiala vânzătorului

Noua lege stabilește că defecțiunile tehnice esențiale, care afectează siguranța rutieră ori funcționarea corectă a vehiculului, trebuie incluse în garanție.

Ceea ce obligă atât dealerii auto, cât și importatorii și producătorii, să remedieze gratuite aceste probleme.

Acest proiect de lege stabilește că este interzisă excluderea de la acoperirea prin garanție a următoarelor defecțiuni, considerate esențiale pentru siguranța rutieră și funcționarea vehiculului:

  • sistemul de frânare, inclusiv pierderi de lichid de frână, defectarea pompei de frână, etrierilor sau conductelor;
  • sistemul de direcție și elementele aferente (coloană, casetă, bielete, servodirecţie);
  • sistemele de retenție și protecție a pasagerilor (airbaguri, centuri de siguranță, pretensionatoare);
  • șasiul, lonjeroanele și elementele portante structurale ale carosenei;
  • circuitul de răcire al motorului, inclusiv pierderile de lichid de răcire, radiator, conducte şi pompă de apă;
  • instalația de climatizare în ceea ce privește etanșeitatea circuitului şi pierderea agentului frigorific (freon);
  • orice altă defecțiune care, potrivit expertizei tehnice autorizate, compromite siguranța circulației sau poate conduce la avarierea gravă a motorului la afectarea sănătății pasagerilor.

Orice clauză contractuală prin care se încearcă excluderea acestor defecte din garanție este nulă de drept”, prevede noua lege.

Se aplică și pentru vehiculele SH

Această obligație de a suporta costurile de reparație ar urma să se aplice și în cazul mașinilor la mâna a doua, nu doar a celor noi.

Vehiculul este considerat neconform cu contractul atunci când nu corespunde cerințelor de calitate, siguranță, funcționalitate și performanță pe care consumatorul le poate justifica în mod rezonabil, ținând cont de natura bunului și de declarațiile publice făcute de vânzător, producător sau reprezentantul acestuia”, prevede proiectul de lege.

Astfel, atât mașinile noi, cât și cele SH trebuie reparate pe banii vânzătorului dacă are oricare dintre defecțiunile descrise mai sus.

În conformitate cu prevederile Directivei (UE) 2019/771 privind contractele de vânzare de bunuri, prezumţia legală este că once lips ă de conformitate care apare în termen de 12 luni de la livrare exista la momentul predării vehiculului, dacă nu se dovedeşte contrariul printr-o expertiză tehnică”, mai propune inițiatorul legii.

Cei care refuză să acopere daunele, riscă o amendă cuprinsă între 50.000 și 200.000 de lei. Iar dacă recidivează, se poate dispune suspendarea activității.

Pentru a intra în vigoare, legea trebuie adoptată de ambele camere ale Parlamentului și promulgată de Președintele României. Și își va produce efectele doar după publicarea în Monitorul Oficial.

Sursa/foto:promotor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *