Piața AUTO blocată din cauza programului RABLA
Vânzările de autoturisme de pe piața autohtonă au crescut în primul trimestru al anului cu 11,4%, însă această majorare este vizibilă în special în segmentele care nu sunt dependente de programul „Rabla“. Raportul Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) din România arată că în primnele trei luni ale acestui an vânzările de autoturisme s-au majorat cu 11,4% față de perioada similară din 2015. Unele companii, precum BMW sau Skoda, au anunțat chiar vânzări record însă, o privire mai atentă asupra statisticii demonstrează clar că întârzierea aplicării Programului de Stimulare a Înnoirii Parcului Național Auto – mai cunoscut drept „Rabla“ – a împiedicat o creștere chiar mai mare. Segmentele B și C ale pieței, cele în care se află automobile precum Dacia Sandero, Volksxwagen Polo, Renault Clio, Dacia Logan, Skoda Octavia sau Ford Focus care se pliază perfect pe clientul tipic al programului amintit au înregistrat majorări cu doar 8,5%, respectiv, 3,6%, sub media pieței. Asta în timp vânzăriule din clasa D s-au majorat cu 40,8%, cele din clasa SUV1 cu peste 82%, iar în zona monovolumelor avansul este cuprins între 58,8% și 106,7%. „Din nefericire, nu știu când și cum se va aplica programul Rabla. Știu că Guvernul a aprobat bugetul acestui program înainte de finalul lui martie și că ar fi trebuit să publice normele de aplicare. Dar atât. Este o problemă gravă pentru noi. Clienții așteaptă în loc să cumpere și asta denaturează piața. Nu este doar problema noastră. Rabla este un program bun atât pentru economie, cât și pentru ecologie. Iar pentru clienți e chiar avantajos. S-a dovedit deja, în trecut, că programul funcționează, dar trebuie grăbită puțin aplicarea lui. Acum, odată ce clienții au aflat că vom avea „Rabla“ și anul acesta, clienții îl așteaptă“, a declarat, în exclusivitate pentru Capital, Jan Ptacek, directorul general al Renault Commercial Roumanie.
Un program controversat
Oportunitatea continuării programului Rabla este, fără îndoială discutabilă. Faptul că parcul auto național a continuat să se învechească în ciuda utilizării îndelungate a acestui stimul financiar lovește chiar în finalitatea acestuia. Un raport despre piața auto românească prezentat săptămâna trecută de analiștii PwC arată, ca și datele APIA, că în 2015 vârsta media a parcului auto trecut de 13 ani și că, în acest ritm, la nivelul anului 2020 aceasta va atinge 14 ani. „Constatăm că în ultimii șase ani, de când formula taxei de primă înmatriculare a fost pusă în acord cu regulile comunitare, parcul auto din România a îmbătrânit simţitor, astfel încât, continuând în ritmul actual, vârsta medie a parcului auto va crește la 14 ani până în 2020, ducând la creşterea emisiilor poluante, dar şi punând probleme de siguranţa traficului“, a declarat Daniel Anghel, partener PwC România. Prin urmare, programul Rabla nu și-a atins scopul. Este însă limpede că fără acesta situația ar fi fost mult mai gravă. De altfel, analiștii pieței auto sunt de acord că acest program nu este suficient pentru a schimba tendința pieței. „În scopul stimulării vânzărilor de autoturisme noi au fost adoptate o serie de măsuri, cum ar fi programul Rabla, care vizează reducerea vârstei medii a flotei auto prin stimularea casării maşinilor vechi și a achiziţionării de autoturisme noi. Programul a fost eficient în îndeplinirea obiectivelor sale. Cu toate acestea, impactul economic al programului nu a fost suficient pentru a schimba tendinţele pieţei“, a menționat Bogdan Belciu, partener PwC România.
