Mașinile second hand, între câștig și pierdere

Aproximativ 40% dintre maşinile scoase la vânzare în România sunt bune de cumpărat, în timp ce restul de 60% prezintă probleme diverse, având nevoie de reparaţii costisitoare sau pur şi simplu fiind nerecomandate.

Maşinile second hand prezintă anumite probleme comune, iar în urma verificării fizice a peste 200 de automobile în 2016, prin serviciul Inspector pe Teren, InspectorAuto.ro dezvăluie care sunt cele mai întâlnite probleme şi recomandă cumpărătorilor să fie foarte atenţi în procesul de achiziţie a automobilelor, mai ales în contextul eliminării Timbrului de Mediu.

”În 2016 am găsit multe maşini bune în piaţa din România, precum şi multe maşini cu probleme. Automobilele vândute la noi în ţară cu mai puţin de 2.000 euro sunt efectiv aduse de la fiare vechi din Germania şi reprezintă un risc financiar imens şi de siguranţă rutieră pentru cei care le cumpără”, explică Mihai Cune, fondator şi director general al InspectorAuto.ro. ”Odată eliminat Timbrul de Mediu, orice barieră împotriva acestor fiare vechi vândute la preţ de automobile dispare, aşa că singurul filtru rămâne vigilenţa clienţilor şi verificarea temeinică înainte de cumpărare”, adaugă Cune.

•    Maşini avariate grav sau daune totale

O astfel de maşină, care a fost grav avariată sau care a fost chiar daună totală, reprezintă cel mai mare risc pentru cumpărători. Locul acestor maşini ar fi la fiare vechi sau dezmembrări, însă lacunele din legislaţie permit epavelor să se reîntoarcă pe şosele.

În această categorie se găsesc maşini care costă peste 8.000-10.000 euro în momentul accidentului, astfel încât pentru un samsar merită să le repare cu costuri minime şi să le vândă cu profit. Aceste maşini sunt foarte periculoase pentru că au, de cele mai multe ori, structura de siguranţă compromisă. În plus, sunt reparate ieftin, fără a li se mai monta airbag-uri şi capse pirotehnice în sistemele de reţinere ale centurilor de siguranţă. Aceste ”artificii” sunt bine mascate şi greu de depistat, iar în cazul unui accident maşinile eşuează în a oferi maximul de protecţie proiectat de fabricantul maşinii.

Iata un studiu de caz interesant https://inspectorauto.ro/ro/blog/reparatie-ca-la-carte-sau-cosciug-pe-roti/

•    Filtrul de particule pentru motorizările diesel

Multe maşini Euro 4 şi Euro 5 au filtrul de particule aproape înfundat sau deja anulat. În cazul unei maşini diesel exploatate corect acest filtru poate ţine până la maximum 250.000 km. Dar se poate înfunda şi mult mai repede.

”Problemele care apar odată cu înfundarea filtrului de particule sunt multiple şi afectează şi alte componente ale motorului, cum ar sistemul EGR, turbina şi galeria de admisie etc. Ținând cont că 80% dintre maşinile aduse din strainătate au kilometri daţi înapoi – conform estimărilor noastre – verificarea gradului de încărcare al filtrului de particule este obligatorie”, explică Mihai Cune.

Înlocuirea filtrului de particule este costisitoare, de regulă peste 2.000 euro. Chiar şi filtrele aftermarket sunt relativ scumpe, între 500 şi 1.000 euro. Curăţarea lor este de asemenea o operaţiune costisitoare (200-300 euro) şi nu există garanţia că vor funcţiona corespunzător după aceea.

Din acest motiv cei mai mulţi recurg la anularea acestui filtru. Din păcate operaţiunea nu este considerată ilegală în România, deşi poate transforma o maşină Euro 4 sau Euro 5 în una cu normă Euro înferioară. Aşadar este atât o problemă de cost, cât şi o problemă de poluare, care, la un moment dat, poate face maşina incapabilă să treacă testele RAR. Acest lucru înseamnă că utilizarea maşinii în continuare presupune costuri mari, de readucere la starea iniţială.

•    Turbină, injectoare, EGR, galerie de admisie

Multe dintre aceste probleme decurg din faptul că maşinile au rulaj foarte mare (evident, kilometri daţi înapoi). Fiind componente de bază ale motorului diesel modern, turbina, injectoarele, EGR şi galeria de admisie sunt interconenctate, iar o problemă la una dintre ele generează o reacţie în lanţ. Toate aceste componente sunt scump de reparat sau înlocuit, reparaţiile pornind de la câteva sute de euro până la câteva mii de euro.

Pentru a evita aceste probleme este esenţiala inspectarea vizuală a componentelor şi verificarea lor cu tester-ul. De asemenea, o soluţie poate fi şi orientarea către motoarele pe benzină de nouă generaţie, turbo. Ele nu au aceste probleme tipice dieselului. Totuşi, indiferent de motorizare, verificarea propulsorului este foarte importantă deoarece ficare motor are problemele lui specifice, iar reparaţiile sunt, în general, scump de realizat.

•    Kilometri daţi înapoi

Circa 80% dintre maşinile second hand aduse din alte ţări şi scoase apoi la vânzare în România au kilometri daţi înapoi. De cele mai multe ori nu se poate afla cu cât a fost măsluit kilometrajul sau de câte ori s-a întâmplat acest lucru. Iata cum arată o maşină de vis pentru samsari https://inspectorauto.ro/ro/blog/cum-arata-o-masina-de-vis-pentru-samsari/

Decizia de a cumpăra sau nu o astfel de maşină este bazată strict pe starea automobilului din momentul vânzării şi pe uzura verificabilă a diverselor componente. O negociere serioasă cu vânzătorul poate aduce maşina la un preţ rezonabil, astfel încât economia obţinută să fie folosită ulterior pentru eventuale cheltuieli imprevizibile generate de rulajul mare.

•    Probleme interne ale motorului

La maşinile cu rulaj foarte mare începe să fie evidentă uzura motorului: probleme de compresie şi consum mare de ulei, bătăi ale motorului, zgomote metalice şi antigel scurs în baia de ulei.

Aceste probleme sunt în general greu de depistat pentru un ochi neavizat. Însă dacă pot fi observate simptome în momentul cumpărării ele sunt de netrecut cu vederea, chiar dacă estetic maşina se prezintă bine. Problemele motorului presupun cheltuieli de reparaţie mari şi imprevizibile.