Merele coapte, un beneficiu pentru sănătate

Ştim cu toţii că merele sunt extrem de sănătoase şi ar trebui să le consumăm zilnic. Dar cum stă treaba cu merele coapte, acest desert care ne face toamna mai suportabilă?

Odată prelucrate termic, merele îşi păstrează valorile nutritive? În mare parte, da. În plus, merele coapte sau fierte sunt mai bine tolerate de către persoanele cu tract digestiv sensibil.

Deşi vin la pachet cu zahăr adăugat, dulceaţă, unt, fructe uscate sau orice altă umplutură ai folosi, merele coapte tot sunt o alternativă sănătoasă comparativ cu alte deserturi.

Un măr copt de dimensiune medie, neîndulcit, conţine în jur de 100 de calorii, majoritatea provenind din cele 25 de grame de carbohidraţi pe care le conţine.

Dacă adaugi 2 linguri de nuci, 1 lingură de unt şi una de scorţişoară, valoarea nutriţională a mărului copt ajunge la 316 calorii, 5 grame proteine, 22 grame grăsimi şi 29 de carbohidraţi.

Dulciuri de post cu mere

Iată ce beneficii pentru sănătate aduc merele coapte:

Potasiu

Atât merele proaspete, cât şi cele coapte/ fierte sunt o sursă bună de potasiu, mineral ce nu este afectat de prelucrarea termică. Potasiul contribuie la menţinerea elasticităţii ţesuturilor, vindecarea leziunilor, buna funcţionare a ficatului şi reglarea activităţii intestinale. Asigurându-ţi doza zilnică de potasiu, poţi preveni afecţiuni precum diabetul zaharat, artrita şi bolile renale.

Fibre

Un măr copt conţine în jur de 5 grame de fibre, ceea ce reprezintă 19% din doza zilnică recomandată. Fibrele insolubile care se găsesc în coaja merelor asigură o bună digestie, înlesnind mişcările intestinului. Secretul e să coci merele cu coajă cu tot, altfel dintr-un măr de dimensiune medie vei obţine doar 2.1 grame fibre, în loc de 4.4. De asemenea, cu cât coci merele mai puţin şi coaja rămâne mai intactă, cu atât îi vei asigura organismului mai multe fibre.

Trucuri simple pentru a prepara cel mai delicios vin fiert

Flavonoizi

La fel ca majoritatea fructelor, şi merele conţin cantităţi însemnate de flavonoizi, antioxidanţi care pot reduce riscul de boli cardiovasculare, cancer şi alte afecţiuni cronice. Pentru a suplimenta cantitatea de flavonoizi oferită de merele coapte, serveşte acest desert alături de un pahar de vin roşu, o ceaşcă de ceai verde sau negru ori o bucăţică de ciocolată neagră – toate sunt surse excelente de flavonoizi.

La ce trebuie să ai grijă? Deşi majoritatea nutrienţilor din mere se păstrează şi după prelucrarea termică, vitamina C se pierde aproape în totalitate atunci când este expusă la căldură. De pildă, un măr mediu conţine 8.4 mg vitamina C înainte de coacere, iar după, abia 0.4 mg. De aceea, în ziua în care mănânci mere coapte, ai grijă să îţi suplimentezi necesarul de vitamina C din alte surse, cum ar fi broccoli şi ardei roşu (proaspete sau doar uşor gătite), citrice şi căpşune.

Acum că ai aflat că merele coapte sunt un desert nutritiv, încearcă aceste reţete delicioase:

Mere coapte cu nucă şi caramel

Măr copt cu fructe deshidratate

Mere coapte cu miere 

sursa: ecuisine.ro