Modalitatea cea mai bună în care să îți lași mașina când este parcată

Una dintre dilemele pe care le au conducatorii auto este daca sa traga frana de mana, sau sa o apese in caz ca este una electrica, sau sa lase transmisia intr-o viteza inferioara atunci cand masina este parcata/stationata. Vezi mai jos cum este bine si care sunt avantajele/dezavantajele fiecarei situatii.

Dar sa o luam cu inceputul. Am vazut unii soferi care prefera sa traga pur si simplu frana de mana atunci cand masina este parcata, i-am vazut pe altii care lasa masina in treapta intai sau a doua, si i-am vazut pe unii care asigura masina de doua ori. Adica si trag frana de mana si baga in viteza.

Cum este mai bine? Depinde de mai multi factori, inclusiv de vremea de afara.

Daca vorbim de zilele calduroase, sau cu temperaturi care nu scad sub zero grade, si de o masina cu transmisie manuala, de preferat ar fi sa tragi frana de mana atunci cand parchezi masina, fara sa te atingi de cutia de viteze. De ce nu este recomandat sa lasi masina in viteza? Pentru ca in acest fel suprasoliciti transmisia, avand in vedere ca masina are mereu un joc de 10-20 de centimetri. Mai pe scurt, rotile nu sunt blocate pe asfalt, se pot misca putin.

Nu zice nimeni ca transmisia se va strica imediat, dar in timp se uzeaza pinioanele din interior.

Situatia e alta pe timp de iarna sau cand riscul de inghet creste pe parcursul noptii. In acest caz, cel mai bine este sa nu folosesti frana de mana (pe cablu) atunci cand ai masina parcata, pentru ca se pot bloca sabotii/placutele. Pot ingheta cu alte cuvinte.

Daca ai frana de mana automata, adica electrica, o poti folosi si iarna, deoarece blocarea franei de pe spate nu se face prin cablu, ci prin intermediul unor motorase electrice puternice, iar riscul ca acestea sa se blocheze de la gheata este minim.

Cum sta treaba daca am o masina cu transmisie automata?

In acest caz, pe timp de vara, specialistii recomanda actionarea franei de mana inainte sa pui levierul cutiei in Park. Din nou, masina se mai deplaseaza cativa centimetri si, daca faci invers, aceasta miscare forteaza blocajul din cutie. Daca tragi inainte frana de mana, sau apesi butonul, rotile se vor bloca, masina nu se va misca, asa ca nu va exista fortarea micului ax metalic care blocheaza cutia.

Pe timp de iarna, cu frana de mana la buton, situatia este aceeasi. Poti sa o folosesti fara probleme, pentru ca asa cum spuneam mai sus, blocarea franei de pe spate nu se face prin cablu.

Daca totusi uiti, si tragi frana de mana clasica pe timp de iarna, cum o deblochezi daca ai ghinionul sa inghete? Simplu. Stropesti etrierele sau tamburii cu apa fierbinte. Nu incerca sub nicio forma sa lovesti piesa, ca risti sa o strici mai rau. A, si nici sa fortezi deblocarea prin deplasarea masinii.

sursa: 4tuning.ro