Sfatul psihologului. Intelegerea situatiei de criza

Situatia de criza si cum sa o intelegi mai bine

Situatiile critice aparute intr-un moment in care simti ca viata iti este pusa in pericol declanseaza o serie de modificari la nivel cognitiv, emotional si comportamental. Oamenii  reactioneaza total diferit atunci cand sunt luati prin surprindere de un eveniment care e pe cale sa le schimbe cursul vietii. Indiferent de nivelul de educatie, caracter, temperament sau alte caracteristici de personalitate, corpul si mintea noastra au fost create sa se manifeste intr-un anumit fel atunci cand ceva ameninta cursul vietii. Persoanele aflate într-o situaţie de criză au un comportament neobişnuit, uneori bizar; ele acţionează neraţional, lasându-se pradă trăirilor emoţionale de moment sau chiar abandonându-se deznădejdii şi disperării.

Fazele procesului de criză

Reacţiile la situaţia de criză sunt diferite, în funcţie de atadiul în care se află procesul derulării ei. Parcurgerea crizei este un proces cu mai multe faze. Cele trei faze ale crizei  sunt următoarele:

  • stadiul de impact: se manifestă atunci când evenimentele neaşteptate creează confuzie şi dezorientare. În această fază este foarte important să se stabilească efectele imediate asupra individului şi modalitatea de percepere a crizei de către acesta. Persoana aflată în criză trebuie implicată atât în definirea naturii problemelor, cât şi în procesul de intervenţie. Există 3 activităţi extrem de importante ce trebuie dezvoltate în această fază: analiza emoţiilor, restructurarea situaţiilor de criză şi elaborarea unui răspuns;
  • stadiul de retragere: apare atunci când individul încearcă să folosească mecanisme convenţionale (obişnuite) de depăşire a crizei pentru a-şi regăsi echilibrul, iar aceste mecanisme eşuează. Pot apărea şi simptome fizice asociate acestei faze ale procesului de criză, cum ar fi oboseala, durerile de cap sau probleme cu stomacul;
  • ajustare şi adaptare: este de asemenea un stadiu de „inovare” sau o etapă integrativă a crizei. Această fază are o importanţă deosebită pentru simplul fapt că implică individul şi asistentul social cu care lucrează într-o confruntare cu crizele şi intervenţiile realizate.

Rolul interventiei psihologice este de a reface echilibrul emotional tulburat, de a ajuta omul sa devina calm, impacat, autentic, asertiv, capabil sa-si gestioneze emotiile, de a face fata frustrarilor si situatiilor stresante. Acest lucru se realizeaza in cadrul unei relatii terapeutice bazate pe empatie, acceptare neconditionata, confidentialitate, respect mutual si colaborare armonioasa. Psihologul il ajuta pe client sa controleze o situatie de criza si il asista in gasirea unei solutii la problema cu care se confrunta intervenind cu mijloace specifice psihologice.

Psiholog clinician,

Gîtlan Lavinia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *